Konfekcjonowanie towarów to dość enigmatyczne pojęcie, choć wbrew pozorom niezwykle istotne w przypadku firm produkcyjnych, ale też handlowych. Trudno tutaj uniknąć skojarzenia jakim jest „konfekcja towaru”, które używane jest najczęściej w odniesieniu do bielizny czy po prostu kategorii odzieży. Czym zatem jest konfekcjonowanie produktów?
Prosty proces – nieoczywista nazwa
Konfekcjonowanie towarów to w uproszczeniu pakowanie czy też przepakowywanie produktów. To właśnie dzięki konfekcjonowaniu produkty, które kupujemy w sklepie wyglądają właśnie w taki, a nie inny sposób. Dlatego też proces jakim jest konfekcja towaru jest bardzo ważny, gdyż w dużym stopniu to jego efektem jest atrakcyjnie wyglądające opakowanie, po które ma sięgnąć klient.
Co zalicza się do konfekcjonowania produktów?
Konfekcjonowanie produktów obejmuje wiele czynności, których celem jest przygotowanie produktu tak, by można go było zaoferować klientowi. Konfekcjonowanie może obejmować zarówno działania wykonywane ręcznie, jak i z wykorzystaniem maszyn i niezbędnych urządzeń, by przyśpieszyć proces.
Do wspomnianych czynności zalicza się m.in.:
• etykietowanie – obejmuje umieszczenie na produkcie dodatkowej etykiety, która ma uzupełniać już podane na opakowaniu informacje,
• nanoszenie stosownych oznaczeń – np. kodów kreskowych,
• dodawanie gratisów do produktów – przy użyciu taśmy klejącej, kleju itp.,
• pakowanie kilku sztuk towaru w zgrzewki – wykonywane maszynowo,
• inne.
Warto jednak pamiętać, że konfekcjonowanie towarów dotyczy wyłącznie modyfikacji określonych cech informacyjnych danego produkty czy przede wszystkim opakowania, lecz bez jakiejkolwiek ingerencji w fizyczne cechy towaru. Nie może zatem zaistnieć sytuacja, gdzie w końcowym etapie klient ma do czynienia z innym produktem niż ten, który stworzył producent.
Firmy zewnętrzne
Konfekcjonowanie produktów warto zlecić wyspecjalizowanym w tym zakresie firmom. Jest to dobry pomysł szczególnie w przypadku niedużych przedsiębiorstw, którym samodzielne konfekcjonowanie pochłaniałoby dużo cennego czasu. Doświadczone firmy zewnętrzne dysponują odpowiednim sprzętem, a także wypracowaną rutyną, która pozwala na efektywne wykonywanie tego rodzaju usług.
Często nie docenia się znaczenia, jakie ma konfekcja towaru – atrakcyjne opakowanie jest właśnie tym, co jako pierwsze przyciąga nasz wzrok w sklepie. Nierozsądne byłoby zatem lekceważenie tego procesu, gdy to my chcemy sprzedawać swoje produkty. Z tego względu konfekcjonowanie warto polecić doświadczonej firmie.